جواد قارایی کارگردان، تهیه کننده و راوی برنامه مستند "ایرانگرد " که یکی از پرطرفدارترین برنامههای تلویزیون است، پس از فارغ التحصیلی در رشته مدیریت جهانگردی در سال ۸۹ با ساخت اولین فصل از مستند ایرانگرد در ۱۳ قسمت برای شبکه ۴ به شهرت رسید. او در مجموعه "ایرانگرد" که تاکنون سه فصل از آن از شبکه اول سیما روی آنتن رفته سعی دارد در قالب یک تیم فیلمبرداری حرفهای به شهرها و استانهای مختلف کشور سفر کرده و علاوه بر روایت زندگی و اداب و رسوم اقوام مختلف ایران جاذبههای گردشگری و بکر این سرزمین را به مخاطبان معرفی کند. او که دغدغه بسیاری نسبت به حفاظت از محیط زیست دارد، اینبار ایدهای دیگر در سرمیپروراند و قرار است با برنامهای تحت عنوان مسابقه "ایرانگرد شو" انقلابی نو در عرصه مستند سازی خود و همچنین صنعت گردشگردی کشور ایجاد کند..
جوادقارایی کارگردان مستند "ایرانگرد" درگفتگو با دیباچه بیان کرد: ادامه ایرانگرد ۴ با عنوان " ایرانگرد ۱۴۰۰" که هم اکنون در حال تدوین است، تابستان سال جاری از شبکه یک سیما در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقه ای روی آنتن میرود و تولید "ایرانگرد ۵" را نیز هم اکنون آغاز کردیم تا آن را برای پخش از نوروز ۱۴۰۱ به تلویزیون برسانیم.
وی افزود: اهداف ایرانگرد فقط معرفی نیست، کار آن بیشتر فرهنگ سازی بوده و سعی در شناخت و معرفت هم وطنان عزیزمان نسبت به داراییهای با ارزش کشورمان اعم از اقلیم، طبیعت، مردم شناسی فرهنگ، آداب و رسوم، صنایع دستی خوراک پوشاک، زبان و موسیقی است و دراین برنامه سعی داریم سمت وسوی اعتقادات وتفکرات مردم را برای انتخاب کردن مکانهای سفر تغییر دهیم چراکه کشورما ایران جاذبههای گردشگری زیبا وبکری دارد که هنوز برای بسیاری از مردم شناسانده ومعرفی نشده است.
هنگامی که مردم به مسافرت میروند یا به سمت و سوی کیش، شیراز، اصفهان و یا نهایت شمال کشور سفر میکنند، کشور پهناور ایران عزیزمان بسیار تنوع زیادی در جاذبههای گردشگری دارد و این برای مردم کشور شناخته شده نیست بنابراین سعی داریم کشور را بیشتر کنکاش کنیم و جاذبههای آن را دریابیم تا مردم با این جاذبههای زیبا آشنا شده و هم صنعت گردشگری رونق پیدا کند و هم کارآفرینی در مناطق محروم ایجاد شود و سفرها به شمال و جنوب ختم نشود.
قارایی بیان کرد: تلاش میکنم درصورت یافتن حمایت کننده واسپانسر بتوانیم مستند "ایرانگرد ۵" ویا مسابقهی "ایرانگرد شو" را به مرحله تولید برسانیم وایرانگرد شو مسابقهای خواهد بود که در قالب ان با معرفی و شناساندن جاذبههای بکر کشور جهت مسافرتهای مردم را تغییر دهیم.
وی در ارتباط با فضای مجازی گفت: نسبت به کارهایی که انجام میدهیم ، یک صفحهای به نام انجمن خیریه « نیک ورزی ایرانگرد » وجود دارد تا با کمک مردم بتوانیم در مناطق کمتر توسعه یافته کارهای خدماتی مانند حفره چاه، لوله کشی آب، ساخت سرویسهای بهداشتی، حمام، مخازن آب که از نیازهای مهم مردم روستا است به کمک مردم انجام دهیم و همچنین کارهای دیگری در حوزه صنایع دستی در کنار آن بتوان کمک کرد.
همچنین ازفضای مجازی در ارتباط با تحقیق وتفحص پیرامون ساخت مستندها چندان بهره نمیگیریم چراکه مستند ایرانگرد ازگروه تحقیق وپژوهش متخصص وکارامدی برخورداراست بنابراین استفاده از فضای مجازی را تا حد امکان دراین پروژه کم کردیم.
وی در خصوص اینکه اهداف مستند ایرانگرد فقط در شناساندن جاذبههای کشور خلاصه میشود، خاطر نشان کرد: اهداف مستند « ایرانگرد» بیشتر اینست که مردم آگاهی، معرفت و شناخت نسبت به تاریخ و فرهنگ، اقوام، اقلیم و طبیعت آن داشته باشند و قدر دارایی بسیار بزرگ و بدانند و همانطور که میدانید کشور ایران از لحاظ جاذبههای طبیعی جزو ۴ کشور اول دنیاست و از لحاظ جاذبههای تاریخی و فرهنگی جزو ۱۳ کشور دنیاست و این بسیار با ارزش و بینظیر است.
در پایان می خواهم از همه عوامل مجموعه مستند ایرانگرد تشکرکنم که تلاش بسار زیادی داشتند و از مدیر شبکه یک، مدیر گروه اجتماعی شبکه خیلی سپاسگزارم که همیشه با حمایتهای همه جانبه خود همراهم بودند/
گفتگو از دینا محمدی